Käytän sosiaalista mediaa päivittäin, joten useat sosiaalisen median sovellukset ovat minulle hyvinkin tuttuja. Nykyisin olen kuitenkin vähentänyt tietoisesti sosiaalisen median käyttöä, sillä se vei minulta aiemmin suuren osan vapaa-ajastani. Nykyään koen, että haluan käyttää vapaa-aikani jotenkin hyödyllisemmin, mikä on ollut mielestäni hyvä päätös.

Minulle tutuin sosiaalisen median sovellus on Instagram, johon liityin noin 6 vuotta sitten. Instagram on ilmainen kuvienjakopalvelu, joka perustettiin vuonna 2010. Se on nykyisin eräs suosituimmista sosiaalisen median sovelluksista. Käyttäjäprofiileja on mahdollista seurata, jaetuista kuvista voi tykätä ja niitä voi myös kommentoida. Itse selaan Instagramia pari kertaa päivässä, mutta en julkaise sinne kovinkaan aktiivisesti uutta sisältöä. Sanoisin, että Instagramin käyttö on minulle enemmänkin ajanvietettä silloin, kun ei ole muutakaan tekemistä. 

Kuvien jakamisen lisäksi Instagramia voisi kuvailla sosiaaliseksi verkostoksi, jossa käyttäjät voivat kommunikoida keskenään viestien avulla. Viestejä voi lähettää joko julkisesti tai yksityisesti suoraan käyttäjälle. Nykyään Instagramista on tullut myös markkinoinnin alusta, sillä sitä on alettu käyttää entistä enemmän mainontaan sekä kaupallisten yhteistöiden tekemiseen. Yritykset voivat mainostaa omia tuotteitaan ottamalla yhteyttä suosittuihin Instagramin käyttäjiin kaupallisen yhteistyön sopimiseksi, jolloin käyttäjän on tarkoitus mainostaa jotakin yrityksen tuotetta julkaisemalla siitä kuvan/kuvia Instagramiin ja jakamalla esimerkiksi alennuskoodin, mikä tuo yritykselle lisää tuloja ja näkyvyyttä.

Monilla sosiaalialan työyhteisöillä ja järjestöillä on oma Instagram-tili, jonka avulla he tekevät toimintaansa näkyväksi sekä mainostavat esimerkiksi omia palveluitaan. Mielestäni Instagram on tehokas väylä tavoittaa esimerkiksi uusia asiakkaita ja lisätä ihmisten tietoisuutta yrityksen toiminnasta, sillä Instagramin välityksellä yritys kykenee tavoittamaan suuren joukon ihmisiä.

Minulle entuudestaan tuntematon sovellus oli Twitter. En ole koskaan aiemmin käyttänyt Twitteriä missään yhteydessä ja sovelluksena se oli minulle täysin vieras. Twitter on internetin yhteisöpalvelu, jonka käyttäjät voivat julkaista ja lukea toistensa päivityksiä. Twitter perustettiin vuonna 2006 ja se on sovelluksena hyvin suosittu. Twitter eroaa monista muista sosiaalisen median yhteisöistä siten, että käyttäjät voivat seurata toisiaan ilman erillistä hyväksymispyyntöä. Myös kaikki Twitterissä lähetetyt viestit ovat julkisia, eli ne näkyvät kaikille käyttäjille.

Twitteriä käytetään usein yhteiskunnalliseen viestintään ja ammattiin liittyvissä tarkoituksissa. Uskon, että Twitterin käyttö omalla alallani on todennäköistä ja varmasti myös kannattavaa. Twitter näyttäisi olevan esimerkiksi Instagramia tai Facebookia virallisempi sosiaalisen median kanava, mikä on varmasti etu sosiaalialaa ajatellen vaikkapa tiedottamisen näkökulmasta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ennen sovelluksiin liittymistä organisaatioilla tulisi olla selkeä visio siitä, mikä heidän kohderyhmänsä on. Sosiaalisen median sovellus tulisi valita tämän kohderyhmän mukaan. Mikäli alan kohderyhmää ovat esimerkiksi nuoret, on Instagramiin liittyminen varmasti Twitteriä parempi vaihtoehto, sillä kohderyhmän voi tätä kautta tavoittaa todennäköisemmin.