Tehtävänä oli pohtia, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää omalla alallani ja miten organisaatiot käyttävät tai voisivat käyttää Instagramia ja Twitteriä. Lisäksi tehtävänä oli pohtia, miksi organisaatiot käyttävät sosiaalisen median sovelluksia. Tarkastelen näitä asioita sosiaalialan näkökulmasta käsin.

Olen sitä mieltä, että sosiaalinen media on nykyisin ehdottomasti tehokkain ja vaikuttavin kanava organisaatioiden toiminnan tukena. Ihmiset hakevat kaiken tiedon internetin välityksellä, jonka vuoksi sosiaalisen median käyttö on organisaatioille perusteltua ja kannattavaa. Sosiaalialan organisaatiot käyttävätkin tehokkaasti Instagramia ja Twitteriä kaikenlaisen tiedon jakamiseen, jolloin toiminnasta kiinnostuneet henkilöt saavat varmasti ajantasaista tietoa sekä kiinnostavaa sisältöä luettavakseen.

Mielestäni sosiaalisen median käyttö organisaatioissa lisää ehdottomasti organisaation tunnettavuutta ja tavoitettavuutta. Uskon, että esimerkiksi Instagramissa jaetut kuvat ja Twitterin kautta julkaistut päivitykset tekevät organisaation toiminnasta ennen kaikkea läpinäkyvää ja avointa, jolloin organisaatioon on myös helpompaa ottaa yhteyttä.

Useat organisaatiot ovatkin käsittääkseni ymmärtäneet sosiaalisen median tärkeyden omassa yritystoiminnassaan. Nykyisin lähes kaikilla sosiaalialan organisaatioilla on omien verkkosivujensa lisäksi ainakin Instagram, Facebook ja Twitter. Tämä kertoo siitä, että sosiaalisen median käyttö on selkeästi juurtunut osaksi nykypäivää ja on kenties myös kytköksissä organisaation tuottavuuteen. Sosiaalisen median välityksellä organisaatioon saa yhteyden helposti ja nopeasti, sillä viestien lähettämiseen kuluu aikaa vain pieni hetki. Tämä on varmasti monelle merkityksellinen ominaisuus ja saattaa toimia ratkaisevana tekijänä yhteydenotossa.

Uskon, että sosiaalista mediaa voitaisiin sosiaalialalla käyttää vielä tehokkaammin esimerkiksi palveluiden mainostamiseen, matalan kynnyksen toimintaan ja vertaistuen tarjoamiseen. Myös tehokkaita keinoja yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen voitaisiin jakaa yhä enemmän sosiaalisen median kautta. Tämän lisäksi esimerkiksi terapeuttisia palveluja voitaisiin mainostaa ja kenties myös toteuttaa sosiaalisen median välityksellä. Yksilön oikeuksista voitaisiin myös tiedottaa sosiaalisessa mediassa tehokkaammin ja tehdä yhteenvetoja erilaisista sosiaalialaa koskevista ohjeistuksista.

Mielestäni sosiaalialan organisaatioiden toimintaa voitaisiin myös esitellä entistäkin avoimemmin. Tämä voisi poistaa esimerkiksi lastensuojeluun, turvakoteihin ja ensikoteihin sekä erilaisiin ihmisryhmiin liittyviä ennakkoluuloja. Sosiaalinen media on väylä, jonka avulla ihmiset löytävät helposti uutta ja kiinnostavaa tietoa, joten tätä ominaisuutta voitaisiin hyödyntää myös stigmoja sekä juurtuneita ennakkoluuloja poistamalla.

Uskon, että sosiaalinen media on jo pelkkänä alustana lähtökohtaisesti ihmisiä kiinnostava ja puoleensavetävä. Tämän vuoksi myös tieto kulkee sen avulla erittäin tehokkaasti saavuttaen suuren joukon ihmisiä. Sosiaalisen median koukuttavaa ominaisuutta voitaisiin siis käyttää johonkin merkittävään, kuten erilaisten ennakkokäsitysten muuttamiseen ja kenties myös laajemmin ajateltuna yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen, niin sosiaalialan kuin muidenkin alojen näkökulmasta.