Blogini viimeisen oppimistehtävän tavoitteena oli kuvata, minkälaisia mahdollisuuksia näen sosiaalisen median käytössä tulevaisuudessa. Lisäksi pohdin sosiaalista mediaa yksityishenkilön näkökulmasta ja tuon ilmi yritysten näkyvyyttä erilaisissa sosiaalisen median sovelluksissa.

Olen vahvasti sitä mieltä, että sosiaalisen median käyttö yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa tulee yleistymään entistä enemmän tulevaisuudessa. Sosiaalisen median suosio on ollut jatkuvassa kasvussa, enkä usko sen ainakaan laantuvan. Sosiaalinen media on tehokas viestinnän väline, jonka kautta esimerkiksi haluttu kohderyhmä tai yleisö tavoitetaan hyvinkin nopeasti. Uskoisin, että nämä ovat ominaisuuksia, joita tullaan arvostamaan suuresti myös jatkossa.

Uskon, että sosiaalisen median ympärille tulee tulevaisuudessa muodostumaan myös enemmän työpaikkoja. Näin ollen monet saattavat työllistyä sosiaalisen median ansiosta. Olen sitä mieltä, että sosiaalisesta mediasta tulee myös entistä merkityksellisempi yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanava. Toivon, että ajan kuluessa kriittistä ajattelua ja medialukutaitoa alettaisiin korostaa vielä enemmän, jotta sosiaalinen media ei kävisi ympäristönä liian raskaaksi ja vaikeatulkintaiseksi.

Yksityishenkilöt voivat parhaiten vaikuttaa yritysten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa jakamalla yritysten julkaisemaa sisältöä eteenpäin muille. Julkaisujen jakaminen antaa yritykselle lisää toivottua näkyvyyttä, jonka seurauksena myös yrityksen tunnettavuus lisääntyy. Mielestäni yksityishenkilönä on tärkeää tunnistaa sosiaaliseen mediaan sekä siellä julkaistuun sisältöön liittyviä riskitekijöitä. Riskitekijöiden tunnistaminen edesauttaa asianmukaista somekäyttäytymistä ja alentaa riskiä joutua esimerkiksi huijausten, kuvien / julkaisujen väärinkäytön tai identiteettivarkauden kohteeksi.